4. huhtikuuta 2013

Mindfullness - my mind is so full of shit



Pieni kertomus meditaatioharjoituksesta.




Tämä meditaatio tehdään yleensä istuen, mutta sen voi tehdä myös maaten tai seisten.

okei.
kai tätä voi tehdä junassa. luokitellaanko tää asento nyt istumiseksi vai makuuasennoksi?
mut näin mä tässä nyt olen. 
teenkö mä oikein
toivottavasti
ja keneltä mä edes kysyn tätä nyt?

ei helvetti - oikeasti nyt vaan keskity kuuntelemaan tota tätiääntä

tarviiko jänisten syödä iltapalaa?
onks ne nälkäsiä ennenku ne menee nukkumaan? 

helvetti - tädin ääni, tädin ääni. keskity siihen!! - ei mitään vitun pupuja
miks kukaan ajattelee pupuja

pupu.

 Kello soi.

miks näissä harjoituksissa on aina toi typerä kello?
onks meditaatio jotenkin hifimpää kun on eksoottinen kello.

Hiljaisuus.

onkohan tää vielä päällä?
pupu
herääkö puput yöllä nälkään?
mikä toi ääni oli?
pissattaako mua - mua ehkä oikeasti pissattaa.
mut mä silti istun tässä.
hei täti puhuu taas.

keskity tädin ääneen.
pupu
mä en tykkää olla riidoissa ystävieni kanssa?
ollaankohan me edes
ystäviä
tai riidoissa
koska se ei tajuu millanen se on
riiteleekö  puput?
mikätoiäänion
pupu

ai joo. keskity tädin ääneen.
mitähän se sano?

 Aloita tarkkailemalla hengitystäsi. 

sisään
 ulos 
sisään
ulos
rintakehä liikkuu
 ulos
pupu
sisään 
ulos
nenäkarvat värisee
hengitänkö mä
tietääköhän puput hengittävänsä
joko tää kohta on karjaalla

mitä helvetti mun ajatuksia.
pupu

sisään 
ulos
enmäosaa
mieti hengitystä
sisäänulos
vittujoo

puhuis jo.

Kun mielesi on rauhoittunut, kohdista huomiosi koko kehosi tuntemuksiin – painovoiman vaikutukseen siinä ja asentosi jatkuvaan muutokseen. 

jalat on
kädet on
pyllyn alla on penkki
pissattaskohan mua?
vähän epämukavaa
pupu
istuks tossa vieressä joku?
ai niin, pitää muistaa laittaa sähköposti töissä
kävelisiksmä illalla kotiin?
vähä mä oon laiska kun en kävelly aamulla
miks pilvet  on tauluissa aina valkosia eikä sinisiä?
pupu

ai niin, miltä tuntuu.
palelisko mua ehkä vähän?

miks mä en osaa keskittyä siihen mitä toi sanoo?
peppu on kiinni tuolissa
selkä on kiinni
ristiselkä ei osu
pää osuu
kädet ei osu
on lämmin

puput on muuten tosi pehmeitä


Siirrä huomiosi nyt kuulemiisi ääniin.
 Seuraa ensin oman kehosi ääniä

BLING

toi ärsyttävä kello taas
vitun hifistelyä
mun kehossa ei oo ku pään sisäisiä ääniä
hengitys rahisee. 
otinkohan mä allergialääkkeen.

loppuis jo tää hiljaisuus.
onks tää nauha vielä päällä?
katkeskohan spotify?
pitäiskö mun tarkastaa?
ai niin, mut ei kai meditoidessa voi tuijottaa ympäriinsä.
okei.
mä istun nyt silmät kiinni...pupu
ei ku siis odotan

ei kuulu ääniä
 
Kuuntele nyt samassa tilassa syntyneitä ääniä ja lopuksi huoneen ulkopuolelta tulevia ääniä. 

joku hengittää
juna kulkee
rahinaa
askeleita
edessä oleva vaihtoi asentoa
onks maapallo ihan tosissaan pyöreä?
joku rapistelee papereita
juna pitää muuten tosi tasasta ääntä liikkuessaan
näppäimistö
joku veti vessan
onkohan ulkona vielä kylmä? 
tää äänite rahisee, varmaa joku vanha kasetti

miksei toi täti sano mitään

loppuis jo tää
mä oon kohta suorittanut tän
sit mua voi kehua ku mä oon hyvä tyttö
ei niin joo ääniä.
jalat siirty jossakin
mikähän toi rapina on
pupuilla on muuten hassun pehmeä turkki
pupu
miks mä kokoajan mietin pupuja?
mä oon ehkä lahjattomin meditoija ikinä
tosin mä en oo ajatellut hetkeen pissahätää
se on vaan tunne, eikä totta
joku kävi taas vessassa
 
Pyri tämän jälkeen kuulemaan kaikki äänet samalla kertaa niitä erittelemättä. 
Huomioi myös, kuinka vaikeaa on aistia suoraan ilman kielellistämistä. 
Jos huomaat luokittelevasi ääniä tai ajattelevasi äänten alkuperää, ei harjoitus kuitenkaan ole epäonnistunut. Tämä on aivan tavallista ihmismielelle. Jos huomaat sanallistavasi aistihavaintojasi, pane tämä merkille hyväksyen inhimillisyytesi. 

oho.
mä oon ehkä vähän mokannut.
ehkä mä vaan sanon että mä oon huono tässä

kaikilla äänillä on nimi
jos niitä ei saa nimetä niin mitä mä teen
BLING - vittutotakelloa mä en kestä sitä

bling ja vitun bling

pupu

Harjoituksen lopuksi laajenna huomiosi käsittämään yhtäaikaisesti kaikki kehosi tuntemukset, hengitys ja kuulemasi äänet. Pyri pitämään huomiosi kokonaisuudessa aika kellon soittoon asti.

just.
voisko tää jo loppua.
niinku nyt.
mäenkestäenempää

sisään
ulos
sisään
ulos

kello sanoo bling
bling
bling
vitun bling kello
nyt mä en sit osaa ajtella muutako sitä kelloa
bling
pissahätä
pupu
bling

BLING

jes tää loppu.
mä selvisin.

*****

Siinä teille Mindfullnesia ja mestarin mietteitä.
Vaadin plussapisteet siitä, että edes yritän.

Ehkä mä joku päivä löydän sisäisen Zen olotilan ja mielekkyyden tästä kaikesta.

bling.
just.
onkohan se saakelin kello kaikissa meditaatioissa.

Rakkaudella,
Sallamari

4 kommenttia:

  1. Mulle on sanottu mindfullnessista seuraavaa: ei haittaa vaikka ajatukset harhailis, vaan havaita, että "aha, nyt ajattelin pupuja", ja sitten lempeästi kääntää ajatukset takaisin siihen mihin piti keskittyä. Mutta joo, ei tuo ole helppoa, vähän kuin yrittäisi olla ajattelematta.

    Ja hitto nyt noi puput. Mun pitäis kohta lukea tenttiin. Mihinköhän mahtaa ajatukset nyt mennä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sitä se tätiääni nauhalla hokee koko ajan, että ei haittaa vaikka ajatus harhailee.
      ja mullahan harhailee.

      perhanen pehmoiset puput

      Poista
  2. Ja muuten: maapallo ei ole täydellisen pyöreä, vaan hieman "litistetty" navoilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) navoiltaan litistynyt geoidi vastaisi tähtitieteilijä tähän

      Poista