10. kesäkuuta 2013

Unettomia kesäöitä



Viimeksi kulunut 48 tuntia pitää kokonaisuudessaan sisällään unta alle kahdeksan tuntia.
Lauantai-sunnuntai välinen yö sujui katkonaisesti horroksessa 
- viime yönä en saanut unenpäästä kiinni enää olleenkaan.

Aamulla ajanvaraus mehiläiseen.
Diagnoosina F51.0 - psykofysiologinen akuutti unettomuus.

Pääsin äärettömän hyvän lääkärin puheille. Sellaisen, joka ymmärtää unettomuuden todellisen luonteen. Ei saarnoja viileästä nukumatilasta tai yöllisten paniikintunteiden vähättelyä, sellasistakin olen ikävä kyllä joskus kokenut lääkärin taholta. Puhuttiin paljon unettumuudesta ja öisistä kauhukohtauksista.
Mä kerroin avoimesti miten olen aina jollakin tavalla inhonnut yötä ja nukkumista. Viimepäivinä pelkkä ajatus nukkumaanmenosta on tuntunut jollakin tavalla ahdistavalta. Puhumattakaan siitä unen odottelusta.

Käytiin keskustellen läpi mitä elämässäni tapahtuu tällä hetkellä.
Lääkäri oli pitkälle kanssani samoilla linjoilla terapian ja unettomuuden mahdollisesta yhteydestä.
- asioiden ja itsensä yhä kasvava ymmärtäminen terapian avulla voi vaikuttaa unen laatuun. 
Ihmisen mieli kun  on niin monitahoinen - toisinaan alitajunta koittaa johdaattaa meitä trauman todelliselle lähteelle,kun tietoinen mieli on hetkellisesti hiljennettynä.

Rauhattoman mielen lisäksi alituisesti vaihtuva yön pituus saattaa häiritä unta meidän arktisilla leveyspiireillämme. Kesäisin käsillä oleva yö ei oikeastaan milloinkaan ole täysin identtinen edellisen yön kanssa. Suomessa nukkuminen kesäaikaan on vaikeaa, ihmistä kun ei ole luotu alituiseen muutokseen.

Lääkäriltä löytyi tilanteeseeni parikin hyvää ratkaisuehdoitusta

Nukahtamislääkettä akuuttiin vaiheeseen - jotten vietä kaikkia tämän viikon öitä valveilla
Melatoniinia pitkäkestoisempaan kokeiluun - parantamaan unen laatua ja tasoittamaan luontaista unirytmiä

Kemiallisten ratkaisujen lisäksi sain kosolti hyviä neuvoja.
Saunakäyntiä ja kuumia suihkuja tulisi välttää iltaisin
 - jos haluaa saunoa, sitä voi sanoa aamupäivänkin aikana.
Uniongelmaisien on syytä välttää iltaisin kaikkea kofeiinipitoista, jopa suklaata.
Juuri ennen nukahtamiseta kannattaa lukea kirjaa näin ajatukset eksyy kirjan avulla pois arkisista asiosita
Neuvoista paras ja arkisin, uniongelmaisilla on syytä pitää aina muutama nukahtamislääke varastossa ehkäisemässä 'apua kohta mun pitää herätä, enkä mä oo vielä ees nukahtanut' -paniikkia. 
Jos uni ei luonnollisesti tule puolessa tunnissa nappi naamariin ja unta palloon. Suositeltavaa kuulemma, mutta vain sellaisissa tilanteissa, joissa seuraavana aamuna on pakko nousta aikaisin.

Joten naapi naamaan ja unta palloon - näillä ohjeilla minä jatkan tätä päivää.
Huomenna sitten virkeämmällä mielellä.

Rakkaudella,
Sallamari



4 kommenttia:

  1. Minäkin olen miettinyt tuon Circadinin kokeilua, vaikka nukunkin ihan ok pelkällä melatoniinillakin... Kerro sitten, miten toimii. :)

    Uniongelmat ovat kyllä niin kurjia, ettei ole tottakaan! Minä muuten nukun paljon paremmin saunan jälkeen kuin koskaan muulloin, että ainakaan minulle ei sauna aiheuta ongelmia. Toivottavasti saat nukuttua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä aloittelen tota Circadinin kokeilua varmaankin tänäiltana. Viimeyön meni pitkillä yöunilla nukahduslääkkeen avulla - nyt on jokseenkin ihmismäinen olo taas :)

      Poista
  2. Tuo puolessa tunnissa nukahtaminen on aina ollut mulle mysteeri. Nukahdan noin pian vain, jos olen oikeasti tosi väsynyt. Normaali nukahtamisaika on puolentunnin ja tunnin välillä, pahimpina unettomuusaikoina tunteja. Viimevuosina tämä on onneksi tasoittunut, ja satunnainen univaje johtuu enimmäkseen itsestä. Vieläkään en halua mennä sänkyyn ennen kuin olen melkein unessa, sillä hereillä pyöriminen tuntuu yhä inhottavalle - ja sitähän tuon normaalinkin nukahtamisajan takia tulee tehtyä.

    Myös mua sauna unettaa, tosin vain noin puolen tunnin ajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ihailen ihmisiä joilla on kyky nukahtaa minuuteissa - kuka haluaa superkykyjä, kun vois vaan saada ihan tavallisiakin kykyä, niinko toi nopeasti nukahtaminen :)

      Poista