26. maaliskuuta 2014

More than 50 shades of gray - haasteellisia hiusvärejä

More than 50 shades of gray


Haaveilen harmaasta tukasta - helpommin sanottu kuin tehty.
Haaveilen sellaisesta vähän-siniseen-taittava-pastellisävyinen-mutta-kuitenkin-selkästi-enemmän-harmaa-kuin-pastellivaaleansininen -harmaasta sävystä. Refensikuvaa kampaajalle etsiessä alkaa hiljallee tajuta harmaan eri sävvyjen koko kirjon ja tietenkin sen, miten eri tavoin termit 'harmaat hiukset' ja 'harmaa hiusväri' voidaan käsittää jopa yhdessä ja samassa asiayhteydessä.

Gandalfin harmaa, PirkkoLiinamaa -harmaa, KatriHelanharmaa, teräksenharmaa, betoninharmaa, katupölynarmaa, laastinharmaa, vaalenharmaa, tuhkanharmaa, kelmeänharmaa...
harmaita kerrakseen

Ja erikseen on vielä kysymys - miksi sä nuori ihminen haluat värjätä itsesi harmaaksi? Ja toteamus siitä, miten harma väri kuuluu vaan mummoille ja vanhuksille. (tosielämässä kuultuja toteamuksia)
Ööö, eivätkö mummot ole luettavissa vanhuksiksi? Toisaalta, teräsmummot ja -vaarit ovat kyllä kokonaan oma lukunsa ja yleensä näillä teräs-mummo-vaari kategoriaan kuuluvissa on hienoimmat harmaat hiussävyt. 

Ihan ensinmäiseksi koitan suostutella kampaajaa vaaentamaan hiukseni niin voimakkaasti, että pohjaväri olisi jotakuinkin valkea - kampaajat eivät tunnetusti innostu hiuksien totaalisesta pilaamisesta, mutta toivotaan että kauniista pyynnöstä ja 'mä-tiedän-mihin-olen-ryhtymässä-ja-minulle-hiukset-ovat-kasvavaa-luonnonvaraa-joten-ei-haittaa-vaikka-tämä-erä-nyt-vähän-kärsisikin - vakuuttelut puevat. Joku kenties miettii, että mikset värjää itse kotona - tulisi a, edullisemmaksi ja b, saisit juuri niin valkoiset kuin haluat. Kampaajallakäynti on minulle arjen pientä luksusta, niiden lukuisien kymmenien itse hiusväristä huolehdittujen vuosien jälkeen, olen onnellinen siitä, että minulla on varaa ja mahdollisuus antaa hiukseni ammattilaisen käsittelyn alle - vaikka ammattilaiset eivät aina suoralta kädeltä jaa/innostu visioistani. Maailmassa on oikeus eriäviin mielipiteisiin. Neuvottelemalla päästää visioissa lähelle kumpaakin osapuolta tyydyttävää lopputulosta. 

Minulle olisi epäkohteliasta marssia kampaajalle oman visioni kanssa ja itkupotkuraivareiden saattelemana saada viimein tahtoni läpi kampaajan vastustelusta huolimatta - sillä pääni kanssa minä kuitenkin olen kävelevä 24/7 näyteikkuna kampaamon ja kampaajan taidoista. Haluaisinko minä, että joku kävelisi ympäri maailmaa päivästä toiseen kantaen jotakin sellaista minun tekemääni, joka olisi vähän sinnepäin hutaistu, eikä laadultaa sitä parasta johon minä pysyn - vain koska itseni ja oman ammattitaitoni unohtaen/sitä vähätellen suostuin mitään sanomatta toteuttamaan toisen ihmisen jossakin määrin toteuttamiskelvottoman vision asiasta, jossa minun ammattitaitoni on vakaa ja tämän toisen ihmisen,asiakkaan, ammattitaito on aikalailla alkeistasolla (jos silläkään).
Minä voin reilusti todeta olevani hyvinkin ammattiylpeä ja pyrin siihen, että näytän parhaan osaamiseni joka tilanteessa.

Jatkan ihanien harmaiden inspiraatioiden parissa surffailua vielä hetken.
Hiusinspiraatioita vastaanotetaan.

Rakkaudella,
Sallamari

ps. kuva on koottu Polyvore sivustolla.
siellä löydettävissä tiedot kuviin


2 kommenttia:

  1. Sellanen pastellinharmaa on ihana väri. Tarpeeksi kun valkaisee niin sen saa hopeashampoollakin. (Itsekin tykkäisin, mutta en uskalla enää vaalentaa muulla kuin värillä (en siis vaalennusaineella.. :P)

    VastaaPoista
  2. Pastellinharmaa on musta kanssa niiiiinn ihana, Tuo vaalennushan tässä projektissa on se kulmakivi....antaas katsoa mitä ne parturissa saa aikaiseksi :)

    VastaaPoista