12. kesäkuuta 2015

#FatshameFreeFriday - olet rakkautesi arvoinen



Ajatus tämän päivän positiiviseen #fatshamefree kannustukseen syntyi Hesarissa viime sunnuntaina julkaistun Syrjitäänkö lihavia ulkonäön vuoksi -artikelin herättämiä tuntemuksia pureskellessani. 

"Mä olen varmaan todella onnekas, sillä mä en ole koskaan kokenut että mua olisi syrjitty lihavuuden vuoksi.", siinä oli ensimmäinen mieleeni juolahtava ajatus artikkelia lukiessani. "Toki räikeännvärinen tukka tai näkyviät naamalävistykset  on varmasti olleet todennäköisempi syy siihen, että työpaikka on lipunut ohi sormien." , jatkui pohdintani, "Itseasiassa tukasta ja lävistyksistä on jopa suoraa huomauteltu työhaastattelussa."

Artikkeli tuntui samaistuttavalta ja aihe todella tutulta. 
Vaikka en suoralta kädeltä kykene muistamaan omakohtaisia syrjiskokemuksia koon vuoksi en tiedosta, on syrjimisilmiö silti minulle todella tuttu.

"Mäkin olen joskus pelännyt mennä työhaastatteluun, koska ajattelin ettei kukaan palkkaa tällästä. Mähän olen ihan kaameen lihava ja muutenkin aika kelvoton."


Omakuvia vuosikymmenen takaa

Pysähdyin pitkäksi aikaa miettimään artikkelissa esiin nousevaa teemaa - lihava tuntee itsensä todella rumaksi ja täysin kelpaamattomaksi. Kokemuksia siitä, että lihavan ihmisen ulkonäköä arvostellaan kovin rankalla kädellä ja että lihavan on perusoletuksena kaikin puolin epähuoliteltu.

Lihavana välttelee meikkaamista ja laittautumista, ettei loisi ympärilleen sellaista mielikuvaa siitä että jotenkin yrittämällä yrittäisi olla muiden silmissä jotenkin kauniimpi kuin onkaan.

Tunsin ensi ajatuksella tämän "en meikkaa, enkä laittaidu koska olen lihava ja siksi ruma" -fiiliksen itselleni tässä kohtaa elämässänni niin kovin vieraaksi. Tuli mielihalu sanoa, että mä en kyllä koskaan ole ajatellut tai toiminut noin.

Piti pysähtyä miettimään asiaa tarkemmin,
koska jokin tuossa ajatusmallissa kosketti minua ja jäi vaivaamaan.

Tajusin, että juuri niihän minäkin olen käyttäytynyt. Että, just tuolla tavalla mäkin kohtelin itseäni! Oli aika jolloin mä en rakastanut itseäni enkä ollut itselleni minkään arvoinen. Oli päiviä, jolloin mä kuljin meikittä ja tukka takussa, JunttiPeen reisitaskuhousuihin ja fleecehuppariin pukeutuen. 

Koska mä olin lihava, mä en kertakaikkiaan saattanut olla muuta kuin ruma. Tein kaikkeni ollakseni mahdollisimman huomaamaton - korjaan, mahdollisimman huolimattoman oloinen - sillä minähän olen lihava ja se tekee automaattisesti minusta ruman ja arvottoman. Että niinkuin Who Cares jostakin ulkonäöstä - ulkonäkö on KAUNIITA LAIHOJA varten.

I was absolutely nothing.

Asiaa kriittisesti tarkastellessa fyysinen kehonkoko oli oikeastaan sivuseikka,
 täydellinen itsensä rakastaminenn puutte oli avaintekijä.

En rakastanut itseäni edes sen vertaa,
että olisin tehnyt pienimänkään eleen huolehtiakseni omasta hyvinvoinnistani.

Minä vain olin
- hengitin ja odotin miten aika lipuu päivästä toiseen.
Vihasin itseäni ja maailmaa

Minä olin niin väärässä.

Se mitä tänään voin tehdä noita päiviä muistaessani,
on antaa itselleni anteeksi.

Ajatella rakkaudella myös sitä minää, joka kätki itsensä huolimattoman ulkomuodon suojaan. Ajatella rakkaudella anteeksi itselleni antaen niitä päiviä, kun en kyennyt vielä rakastamaan itseäni. Antaa itselleni luvan tuntea, miten olin arvokas ihminen myös noina päivinä.

Vapautua häpeästä ja katoa itseäni rehellisesti, ymmärtäen että ne valinnat joita silloin tein olivat parhaat valinnat jotka osasin siinä vaiheessa polkuani tehdä.

Koitin etsiä muutaman kuvan itsestäni jostakin kaikein synkeimmiltä päiviltä rohkaisuksi - valitettavasti kuvia on olemassa varsin vähän. Tiedostojen uumenista löysin muutman otoksen joista kokosin kollaasin. Annoin itselleni luvan tuntea lievää surua tuon Sallamarin puolesta - surua siitä, etten vielä silloin ymmärtänyt miten ihana ja ihmeellinen minä todella olen.

Miten ihanaa ja ihmeellistä elämä on.

Elämä on tasapainoilua - toisinaan pysyy hyvin balansisssa toisinaan vähän horjuu.
Rakkautta on jatkaa horjahdettuaan rohkeasti tasapainoilua uudelleen.


Rohkaisuni sinulle tänään onkin,
osoita rakkautta itseäsi kohtaa välittämällä itsestäsi.
Tee asioita jotka tuottavat sinulle iloa,
laittaudu, koristaudu ja kukoista.

Pue kaunein asu,
luo taidokas meikki tai kampaus.

Just for fun.

Unohda  huoli siitä mitä ulkopuolinen maailma ehkä sinusta ajattelee
- keskity itseesi - 
luota siihen, että nuo toiset ympärilläsi juuri tänään keskittyvät enimmäkseen itseensä.

Rakasta ja sallit itsesi olla rakastettava.
Aloita itsestäsi 
- itsesi rakastamisesta ja itseltäsi saamasta rakkaudesta nauttimisesta.

Because you are worth it!
You are beautiful just the way you are!

Mukavaa perjantaita!


Rakkaudella,
Sallamari



4 kommenttia:

  1. Ihana teksti <3 Sun tekstit laittaa aina ajattelemaan omaa minäkuvaansa ja omaa ajatusmaailmaa. Oot inspiroiva!

    VastaaPoista
  2. Sallamari, sun tekstien myötä on minuun jonnekin syvälle sisälle herännyt palava halu rakastaa itseäni sellaisena kuin olen (lihavana rillipäänä), mutta en osaa. En pysty. Kaikki katseet, supattelut.. Miten ihmeessä saisin rakastettua itseäni edes vähän? Kuinka sinä löysit voiman siihen? Kiitos, kun annat näillä teksteilläsi toivoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi <3 Halu itsensä rakastamiseen on ihanaa kuultavaa <3

      Minä aloitin hyvin pienestä. Siten, että heräsin aamulla ja päätin - yksinkertaisesti vain päätin - että tästä eteenpäin puhuttelen nitseäni ääneen ja omissa ajatuksissani hyvillä sanoilla. Ensin onnistuin minuutin kerrallaan ja aina kun huomasin mielessäni tai ääneen haukkuvani tai soimaavani itseäni tein tietoisen asennemuutoksen ja korjasin ajatukseni 8sekä sanomani) positiivisiksi. Se tuntui ja kuulosti hullulta ensimmäisiä kertoja, kun jokin mielen perukoilla kysyi vähän kuin oikeasti ihmetellen että mitä sä nyt horiset - siitä huolimatta vaan jatkoin. Minuutti kasvoi kahdeksi minuutiksi, kaksi minuuttia vartiksi, vartti tunniksi...

      Itsestään positiivisesti puhuminen ja ajatteleminen on taito, jonka voi oppia ihan vain opettelemalla - vähän niinkuin uusi kieli tai laskeminen. Tietoisesti harjoittelmalla "uutta ajattelumallia" ja kun herää huomaamaan vähätteleviä negatiivisia ajatuksia, korjaa kiitollisena tilanteen ja jatkaa eteenpäin.

      Matka on pitkä mutta joka askel vie lähemmäs itseä. Uuden taidon opettelussa"tulosten" näkymisen odottelun aika on ehkä se kivuliain juttu - siinä meinaa hermo palaa ja ajattelee, ettei tästä koskaan tule mitään. Armollisuus ja sallivuus astuu tässä kehiin. Minä lohduttauduin ja tsempasin itseänni tiukkoina hetkinä sitä, että neljä viikkoa kuluu ennenkuin itse huomaa osaavansa jotakin uutta, toiset neljä viikkoa lisää että lähipiiri huomaa muutoksen ja tähän neljä viikkoa vielä lisää, että ympäröivä maailma huomaa jonkin muuttuneen. Itselleen on lupa antaa aikaa kasvaa uusiin ajatuksiin - yhdessä yössä ei mitään tapahdu.

      Jokainen rakkaudellinen ajatus, jonka sinä itsellesi suot vie eteenpäin. On lupa aloittaa pienestä ja edetä minimaalisin askelin eteenpäin - jokainen pieni muutos on voitto itsessään. Aloittaa aamu sanomalla hyvää huomenta itselleen ja päätää päivä kiittämällä itseään kuluneesta päivästä - siinä on jo iso muutos. Hyvää huomen minä, joka olen tänään ihana - niin hullulta kun se kuulostaakin, noinkin pieni ajatus vie jo pitkälle. Yksi ajatus kerrallaan, niin rakkaus itseä kohtaa lähtee kasvamaan.

      Minä ammennan voimani muutokseen kiitollisuudesta ja rakkaudesta - pyrin joka päivä olemaan kiitollinen muutamasta tavalliseta jutusta elämässäni. Illalla nukkumaan mennessä kiitän ajatuksissa (toisinaan jopa ääneen9 elämää pienistä asioista - siitä ettei satanut, siitä että sain oppia jotakin uutta, siitä, että koko päivänn kiukutelleet polvet viimein sänkyyn kömpiessä rauhoittuivat, siitä että jjaksoin katsoa koko elokuvan alusta loppuun....
      Rakastamisen suhteen harjoitan tietoista rakkautta joka päivä - rakasta elämää ja kaikkea sitä mitä elämä eteeni tuo. Sanon ääneen joka päivä rakastavani jotakin - suurta, pientä ja mitä hassuimpia juttujja.

      Minun elämässäni isoa iloa tuottaa se, että saan jakaa löytämiäni positiivisia muutostyökaluja eteenpäin. Kiitos, että saa tällä viestillä jakaa näitä sinun kanssasi <3

      Poista