19. huhtikuuta 2015

#meLove

OOTD - kauan haaveilemani Crop Top Look
Turbaani - 2 huivia kaappienn kätköstä
Crop Top - H&M
Housut - LIDL
Kengät - Irlannin tuliaisia
Laukku - Seppälä
Rannekorut - Ebay


Mä olen aivan fiiliksissä eilisestä ja eilisien hyvien fiilisten saattelemana on ilo kirjoittaa tänään kaikkea kehopositiivista ilotulitusta. Vietin eilen ikimuistoisen päivän Ihana Nainen -teemakuvauksen merkeissä - Ihana Nainen teemakuvaksista lisää tietoa luvassa huomenna. 
Minua pyydettiin mukaan aivan mahtavaan kehopositiivisuutta hehekuvaan projektiin, josta paljon paljon lisää  bloggausta luvassa myöhemmin, sitä mukaan projekti tässä lähtee etenemään. Tällä hetkellä voin kertoa siitä miten eksyin projektiin mukaan. Koko homma lähti liikkeelle viie vuoden Älä Laihduta päivästä, jolloin lupauduin mukaan hankkeeseen kertomaan elämästäni syömishäiriöstä toipuneen näkökulmasta.

Syömishäiriöstä toipumisesta, positiiviesesta kehokuvasta ja positiivisesta kehokokemuksesta kumpusipaljon vahvaa keskustelua eilen ja tänään minusta tuntuu luontevalta jakaa näitä ajatuksiani teidän kanssanne täällä blogin puolella.

On luontevaa aloittaa kertomalla miten minulla tänään menee syömishäiriöajatusten rintamalla. On ilo kertoa, että sille rintamalle kuuluu todella hyvää. Syömishäirö on tällä hetkellä hiirenhiljaan, syömishäiriööni kiinteästi liittyviä pakkoajatuksia minulla ei tällä hetkellä ole. #meLove, eli ehdoton rakkaus omaa kehoani kohtaan - juuri sellaisena kun kehoni juuri tässä hetkessä on - kukoistaa. Päivä päivältä onnistun rakastumaan itseeni uudelleen ja uudellen, yhä vahvemmin ja vahvemmin. Peilikuva on iloinen ystäväni, jota uskaltaa katselle ihan rehellisin avoimin mielin. Kehoyhteis valokuvissa esiintyvän minän ja sisäisen minäkokemukseni välillä on vahvistunut myös.

Uskallan rehellisesti sanoa kaikin puolin pitäväni itsestäni, 
että mä olen tänään hyvä ja riittävästi juuri tälläisenä.




Eilen siinä kuvausprojektin keskellä pohdittin paljon minäkuvakokemuksia ja sitä miten vinoutuneita käsityksiä ihmisellä onkaan itsestään. Vinoituneita käsityksiä siitä millainen minä olen, tai millainen on joku ominaisuus omassa kehossa - puhumattakaan siitä miten sitä uskoo että tälläisen minun oloisen ihmisen ei pitäisi pukeutua tuohon tai tähän, eikä koskaan tälläinen kuin minä voi tehdä niitä tai noita juttuja. Kaikkea vinoutumia vain koska joku on joskus todennut, että sulla on liikaa sitä taikka liian vähän tota, tai vaihtoehtoisesti olet joskus jostakin luetettavasta lähteestä lukenut että tälläisen ja tuollaisen ihmisen tulisi tehdä noin tai olla tekemättä näin.

Avaan lisää ajatuksiani vinoituneista minäkäsityksistä omakohtaisilla esimerkeillä.

Mistähän sitä aloittaisi.

Aloitetaan vaikka yhdestä todella kipeästä minun minäkuvaani vahingollisesti vaikuttaneesta totuudesta. Aikanaan ilmestyi sellainen nuorten naisten lehti kuin MeKaks (70-  ja 80 -luvun taitteessa syntyneet varmasti muistavat kyseisen läpyskän nuoruusvuosiltaan).  Tämä hillitön nuorison absoluuttista totuutta puhuva laatujulkaisu kirjoitti suuressa muotinumerossaan joskus 90-luvun alkuvosina uskomattomalta kuulostavia tosiseikkoja, joista yhden minä absoluuttisena totuutena imin elämäni totuudeksi vuosikymmenien ajaksi. Tämä suurenmoinen totuus on säilynyt mielessäni näihin päiviin ja se kuuluu näin - Lyhyen tytyön jokainen kilo näkyy heti - korjaa tilanne dieetillä ja oikeilla vaatteilla.

Artikkelin kuvauksen perusteella minä luokittelin itseni sarjaan "lyhyt tyttö" ja siitä lähtien olin kipeän tietoinen kilojeni näkyvyydestä.  Minun jokainen kiloni näkyy kilometrien päähän ja elämäni ydinajatus - ja se tärkein tehtävä - on päästä eroon kiloista ja eroon pääsyä odotellessa peitellä ne kaikin keinoin "oikealla pukeutumisella". 

Kesti reilusti yli kaksi vuosikymmentä, ennenkuin minä tajusin miten naurettaa bullshittiä - eikä suinkaan maailmaan mullistavaa totuutta - tuon artikkelin sisältö oli.

Rakkaus ratkaisee - eivät ne kilogrammat tai kokolapun numerot.

Lempeä rakkaus omaa kehoa kohtaan on ratkaisijana sijalla yksi, toisella sijalla rakkaus ja ilo vaatteita kohtaan. Ydinajatuksena olkoon se, että tänään pukeuduin näihin ihaniin vaatteisiin koska minä pidän niistä ja näihin vaatteisiin pukeutuminen saa minut tuntemaan iloa. Rakkaus itseä ja ilo yllensä pukemista vaatteista loistaa pitkälle - paljon pidemmälle kuin yksikään kilogramma.

Mitähän niitä muita ajatusvinoumia onkaan.
Minusta ripseni ovat tavanomaista olemattomammat - sillä niinn minulle niitä meikkaillut tuttavani totesi kymmenisen vuotta sitten. Entäpä sitten huuleni, ne ovat aika olemattomat, sillä niinhän runsashuulinen poika kerrann minulle sanoi.

Aikuistenoikeasti minä olen kyllä ihan tavallinen - sellainen keskivertotapaus - sekä ripsien että huulien suhteen. Ei mitään erikoista ja merkille pantavaa - suuntaan tai toiseen.
Niin se ihan aikuistenoikeasti vaan on. Pitkällisen aktiivisen harjoittelun tuloksena, olen itsekin oppinut ymmärtämään niin ripsieni kuin huulieni tavanomaisuuden, se että ei niissä kummassakaan oikeasti ole mitään ihmeellistä ja erikoista - ei ainakaan mitään hävettävää - että hyviä ovat juuri tuollaisena ja kiva juttu että ovat ehjiä ja toimivia kaikin puolin.

Millaisien vinoutuneiden uskomusten keskuudessa sinä elät?
Olet milloinkaan rohkeasti uskaltautunut katsomaan itseäsi koskevien omien uskomusten todenpeäisyyttä? Että ovatko ulkonäköäsi vähän vähättelevät tai nololta tuntuvat piirteet sinussa sittenkään aikuistenoikeasti totta sinun sisäisessä maailmassasi, vai ovatko ne lopulta vain ulkopuolisen maailman kerran puolivahingossa esilletuoma mitään tarkoittamaton lausahdus? 

Jokainen yksittäinen mielipide maailmassa pohjimmiltaan syntyy mielipiteen kohteeksi päätyvään asiaan assosioidusta henkilökohtaisesta kokemuksesta. Yksi yksittäinen random juttu - usein arvosteltelun kohteeksi otettuun seikkaan mitenkään liittymätön - on vaikuttanut mielipiteen ilmaisevan henkilön tuntemuksiin aiheuttaen jonkun tunnereaktion joka aktivoituu juuri tässä hetkessä tunnemuistona.  Häpeä, hämmennys, epämukavuuden tunteet ovat hyvä pohja negatiivisille mielipiteille kun hyväksytyksi tulemisen tunne, turvallisuuden kokeminen tai ihastus tuovat mukanaan positiivisen sävyn mielipiteeseen.

Niin, että enhän minä tai minun kehollinen ominaisuuteni itseasiassa liity mitenkään toisen ihmisen mielipiteeseen minusta tai kehollisista ominaisuuksistani. Itsestämme me kaikki puhutaan, kun mielipiteitä ilmoille laukotaan. Niin ja itseämme me ajattelemme - minäminnäminnä.

Että minä olen mielipiteeseen liittyvissä seikoissa oikeasti vain sivuroolissa.
Aika helpottava tieto - minun ei tarvitsekaan kantaa vastuuta koko maailman ajatuksista. Tuo tuntee ja ajattelee, niinkuin tuntee ja ajattelee, minun tekemisistäni viis. Hups, kaikilta yleismielipiteiltä putosi juuri todellisuuspohja.

Silti ympäriltä sikoilevat mielipiteet minusta ja minun kehollisista ominaisuuksistani vaikuttavat meistä jokaiseen - ikävät sanat kirpaisevat aina, samassa suhteessa kuin spontaani kehu lämmittää mieltä. Ratkaisevinta on se, että ymmärtää itse miten vähän todellista totuutta minunn elämästäni toisen ihmisen mielipiteeseen sisältyy. Että ainoastaan oma tunnekokemus ratkaisee.

Kun jokin asia tuntuu hyvältä - sitä lisää.
Kun tuntemus ei ole miellyttävä - sitä juttua sitten tulevaisuudessa vähenevässä määrin.



#meLove asennetta kehiin 
Rohkeasti avoimin mielin tutkiskelemaan omaa minäkokemusta.


*****

In English

I spent an awesome day yesterday doing a super cool Body Image photo shoot. Photo shoot was part of body positive project - that is all I can say about it today, but more is coming later.

Between the photos, we discussed very important subjects - eating disorder and body image. 
I am an eating disorder survivor - today I can say I have beaten more than two decades long battle with various type of eating disorders.

Today I celebrate my fabulous self and long journey to recovery 
by dressing up in one of my all time dream outfits
- funky pants and crop top.

I feel happy and pretty in my outfit.
I have realized how I am more than just a size tag. 
I feel pretty and I see myself pretty - just they way I am today.

This is how ED recovery feels like.
#meLove - permission to love yourself just the way you are today

*****

#meLove rakkaudella,
Sallamari

Ei kommentteja