26. elokuuta 2015

Tervetuloa Burleski-kurssille



On aika astua kaapista ulos ja paljastaa puolen maailman nähtäville myös ne kynttilät, joita tähän saakka on hiljakseen poltellut vakan alla visusti katseilta piilossa.

Rakkauteni burleskia kohtaa lienee tässä "paljastuksessa" se kaikkien tiedossa oleva juttu. Minähän puhun paljon rakkaudestani burleskiin ja siitä mien suurta osaa burleski on näytellyt minun toipummistarinassani. Kiitän todella usein täällä bloginkin puolella burleskia kaikesta siitä elämänilosta, jota olen burleskiharrastukseni myötävaikutuksesta löytänyt elämääni.

Innostukseni erilaisia työpajoja kohtaan lienee sekin enemmän vähemmän tiedossa oleva asia - ainakin blogia vakituisempaa lueskeliville. Burleski workshoppeja, minärakkaus työpajoja, kehotietoisuuskurssi, liikemeditaatiota, pyhää naiseutta, kehoilmaisua, tantratyöpajoja - kiitollisena katselen menneitä kursseja, joissa ole saanut olla mukana oppimassa uusia taitoja ja arvokasta tietoa.

On kaapista astumisen aika - kursseilla opiskelun lisäksi minä myös opetan.
Jaan tietoa ja ohjaan toisia eteenpäin itseensä rakastumisen - itsensä rakastamisen polulla
Tähän saakka opetukseni kaikki on ollut hyvin pienimuotoista ja se on tapahtunut syvässä hiljaisuudessa - vai ne jotka ovat olleet mukana ovat asiasta tietoia.

Ei siksi, että häpeäisin opettamistani vaan aivan rehellisesti siksi, että minua on pelottanut. Ei itse opettaminen vaan mahdollinen murskakritiikki
 - että miten TUO nyt muka opettaa tai ohjaa jotakin.
Millä uskottavuudella, millä tietotaidolla.

Entisen elämän pelottavat haamut hellittävät otetta ihmisestä kovin hitaasti.
Entisessä elämässä minä olin liikunnanohjaaja - se joka reippaasti saapui maksavien asiakkaiden eteen, vaikkei aivan täydellisesti juuri tätä jumppatuntia hallinnut. Mutta, jokun sinne paikalle oli mentävä - jonkun piti varmistaa, että maksava asiakas sai rahalleen jotakin vastinetta.
Mä menin koska mä olin kuulemma riittävän rohkea menemään vaikken mitään osaisikaan - mä osasin ottaa ne ihmiset ja tilan haltuuni. Ja hei, työnanatajaani lainaten "Sulle maksetaan siitä että sä teet jotakin, että mene ja tee!"

Kritiikki asiakkailta oli murskavaa - Wonder Why?
Punastellen mä yhä joskus mietin, miten koomiselta kaikki on näyttänyt.
Tänään mä onneksi osaan lohduttaa menneisyyden minääni. Sanoa sille minälle, ettei ole mitään anteeksi pyydettävää ja että ihan oikeasti tuo versio minusta on tehnyt kaiken voitavansa siinä hetkessä. Että mä olen hyvä, arvokas ja rakastettava juuri niiden tietojen ja taitojen kanssa siinä hetkessä.

Mä kasvatin jatkuvilla ikävillä kokemuksilla itseni hiljakseltaan uskomaan,
että en mä oikeastaan ehkä osaa mitään tässä maailmassa.

Suggestoin itseni vuosiksi uskomaan en mä ainakaan osaa opettaa tai ohjata toisia. Samaan aikaan todelliinen minäni - lähes kuulumattomalla äänellään - koittaa kertoa, miten paljon iloa tunnen siitä kun saan auttaa ihmisiä oppimaan ja oivaltamaann uusia juttuja siirtäen siinä samassa opiskelemaani tietoa eteenpäin. Sisäinen minä tietää, että oikeissa olosuhteissa mä olen tosi hyvä.

Silloin edellisessä elämässä tuntui hetkittäin, että mut järjestettiin ohjamaan mahdottomia tunteja ja liikuntamuotoja joista mä en oikeastitiennyt mitään  -  ilman että mulla olis aikaa edes opetella niitä - ihan vaan siksi, että mun osaamattomuudelle voitaisiin nauraa arvostellen. Että et sä mitään osaa etkä ikinä opi.

Monta vuota on pitänyt pohtia ja pureskella asioita.
Kohdata omat ennakkoluulonsa ja lopulta löytää Todellisen Minän Ääni.

Mä olen nyt sitten palannut näkyvästi ohjaushommiin.

Ensimmäinen isompi näkyvä ohjausprojekti käynnistyy muutaman viikon kuluttua - tällä kertaa aivan täällä kotiseuduilla.  Yhteistyössä Salon Teatterin kanssa olemme kehitelleet  ensi kevääseen kestävä burleski-kurssin, joka huipentuu ensi keväänä kurssilaisten esittämään burleski showhun.

Kyllä, minä toimin ohjaajana tuolla kursilla. 

Luvassa on minun näköiseni burleskikurssi, jossa tutustutaan burleskimaailmaan tekemisen, liikkumisen ja omakohtaisen kokeilun kautta.

Kurssillani opitaan kehonrakkautta, burleskin klassista liikekieltä, itsensä hyväksymistä, aistillista riisumista sekä tietenkin burleskin historiaa ja värikkäitä vaiheita - kurssi pitää sisällään itsensä rakastumiseen sekä oman kehon löytämiseen tähtääviä harjoitteita. Yhteistyössä opetellaan myös valmistamaan ja rekvisiittaa sekä asuja.

Kurssin päätteksi nautitaan kurssin aikana kokoon kasatuista burleskiesityksistä.

Vuorossa on päivän toinen suuri paljastus - myös minä esiinnyn kurssin päätteksi.
Burleskineitsyyteni on heitetty uhrina alttarille - muiden tsemppaus mielessä.

Jep, minä harrastan burleskia mutten ole vielä toistaiseksi esiintynyt.
"Niin, että olet sitten sitä mieltä, 
jotta kelpaat opettamaan jotakin mitä et itse ole edes tehnyt?"

Tiedättehän vanhan viisaan sanonnan,
"Ne jotka eivät itse osaa, ryhtyvät opettamaan."

Minun vahvuuteni on tiedonjaossa ja tsemppauksessa.
Minä osaan ohjata toisen tekemään,
vaikken itse jonkun asian tekemisestä valokeilassa ollen nauttisikaan.


Rakkaudesta Burleskiin - Rakkaudesta omaan kehoon.

BodyLove Burlesque - niin minä opetustani kutsun.

Minä haluan osaltani jakaa kiitollisena eteenpäin tietoutta burleskista. Haluan antaa ihmisille mahdollisuuden löytää oma sisäinen vapautuminen burleskin keinoin, sillä koen itse omassa elämässäni burleskin antaneen niin paljon työkaluja vapautumisprojektilleni. Koen tärkeäksi jakaa eteenpäin kaikkia työkaluja joista itse olen löytänyt suuria oivalluksia itseeni rakastumista työstäessäni.


kiitos. kiitos. kiitos.


Tuntui hyvältä sanoa nämä asiat ääneen.
Sanoa, että mä olen palannut takaisin niidn asioiden pariin josta oikeasti saan iloa elämääni.


Olen enemmän kuin innoissani kaikesta tästä!
Tää on niin huippuhieno juttu. Ja onhan tämän huippuhienon ISON jutun lisäksi kalenterissa pari pienempääkin huippuhienoa juttua - synttäripäiviä ja polttarityöpajaa - burleskin merkeissä nekin tietenkin.


kiitos
vielä kerran


Rakkaudella,
Sallamari


2 kommenttia:

  1. Aivan ihana postaus! Tulin itsekkin hyvälle tuulelle :) sussa on uskomattoman paljon rohkeutta, voimaa ja aitoutta joten mielestäni sä oot varmasti mahtava ohjaaja sekä osaat saada jokaisesta ulos sen sisäisen kauniin ja aidon naiseuden.

    VastaaPoista